filozofija za otroke (FZO)

Kaj je filozofija in kako filozofiramo?

Moderatorji: cato minissimusRomanHinko_Gnito

Uporabniški avatar
Inženir
Prispevkov: 89
Pridružen: 07.06.04 20:28:46

filozofija za otroke (FZO)

OdgovorNapisal/-a Inženir » 27.03.05 10:09:51

Temo 'FILOZOFIJA ZA OTROKE' je odprl:
Calvin
11.07.04 23:11:45


I. FILOZOFIJA ZA OTROKE: OSNOVNA DEJSTVA

1. NASTANEK, RAZVOJ IN RAZŠIRJENOST:


Projekt filozofija za otroke (FZO) se je začel v začetku sedemdesetih let v ZDA kot obetajoč pedagoški pristop k poučevanju in razvijanju mišljenja. 1974 leta je bil na Montclair State Collegu (New Yersey) ustanovljen Inštitut za razvoj filozofije za otroke (The Institute for the Advancment of Philosophy for Children – IAPC). Vodja IAPC in celega projekta je MATTHEW LIPMAN, ki je tudi avtor čitank za otroke, metodičnih priročnikov za učitelje in teoretskih del. Danes je FZO vključen v ponudbo ameriške vladne organizacije (National Diffusion Network), ki v šole vseh vrst razširja uspešne izobraževalne programe, in se izvaja na mnogih ameriških šolah.

Projekt se je v dvajsetih letih razširil po celem svetu. Združevalna organizacija vseh, ki se ukvarjajo z FZO, je The International Council for Philosophical Inquiry with Children. ICPIC ima letne konference v različnih deželah, do sedaj že dvakrat va nam bližnjem Gradcu (1987, 1992). V Gradcu tudi delujeta Institut für Kunderphilosphie ter Österreichische Gesellschaft für Kinderphilosophie. Prav tako postaja v zadnjih letih FZO popularna v posttotalitarnih državah (vzhodna Evropa, južna Amerika, Afrika) kot sredstvo demokratizacije in oblika reforme izobraževanja,


2. CILJI GIBANJA (PROJEKTA) FZO:


Po mnenju avtorjev je filozofija najprimernejše sredstvo, s pomočjo katerega je moč razvijati mišljenje – t.j. miselne postopke kot so analiziranje, sintentiziranje, kategorizacija, konstruiranje hipotez, izpeljevanje, iskanje skritih predpostavk, primerjanje, razlikovanje, oblikovanje vprašanj, kritiziranje, ipd. Rezultat filozofiranja po Lipmannovem modelu je otrok, zmožen refleksije in kritičnega mišljenja, ki hkrati napreduje pri branju, matematičnem in ustvarjalnem mišljenju, kar so pokazali rezultati eksperimentalnega spremljenja programa v ZDA. Učenci, ki so imeli FZO, so bili v povprečju za 10 % boljši kot tisti, ki je niso imeli. Sicer napredek ni skokovit ali čudežno uspešen, vsekakor pa ni zanemarljiv.

3. FILOZOFIJA ZA OTROKE

3.1 Filozofska podlaga FZO je analitična in pragmaticistična tradicija, pri čemer izkorišča tudi določene pedagoške ideje Johna Deweya (community of inquiry)

3.2 Na prvi pogled se zdi nenavadno govoriti o FZO, saj smo bili doslej vajeni filozofije kot šolskega predmeta (pri nas v obliki zgodovine filozofije) le na gimnazijah v zadnjem letniku ali pa na začetku univerzitetnega študija, torej na pragu odraslosti. Lipmanova FZO pa je narejena za otroke v osnovnem izobraževanju in to za starosti 8,9 in od 12 do 14 let. Če po Lipmannu tradicionalni filozofiji odvzamemo njeno zapleteno terminologijo, nam ostaneta bogastvo najrazličnejših idej in logika (tradicionalna), oboje pa je moč prevesti v otroški jezik in predstaviti v obliki zanimivih zgodb, ki so osnova za delo v razredu.

3.3 Avtor meni, da je takšna filozofija zanimiva za otroke zaradi različnih razlogov: njen poudarek je na mišljenju in ne na pomnenju; obravnava teme, ki zanimajo le otroke in ne le odrasle (prijateljstvo, dobrota, resnica, odkritost); pomaga otrokom najti utemeljitve za lastna stališča; ustreza njihovi otroški radovednosti in čudenju nad svetom; se dogaja predvsem skozi dialog in diskusijo v razredu in otroke povezuje v skupnost raziskujočih in učečih se.

3.4 Ideje, ki jih razvijajo filozofske discipline in smeri kot so logika, etika, estetika, socialna in lingvistična filozofija ter filozofija znanosti, je Lipman predstavil v zgodbah, ki so osnova posameznim kurzom (tečajem) in obravnavajo običajne, vsakodnevne dogodke v razredu ali družini glavnega junaka. Izbor dogodkov pa odpira določena filozofska vprašanja. Vse zgodbe spremljajo zelo natančni metodični priročniki za učitelje. Kurzi potekajo na dveh stopnjah in v določenem vrstnem redu.

I. ELEMENTARNA STOPNJA ZA 8-9 LETNE OTROKE je razdeljena na dva dela:
a. program je razmišljanje o svetu, čitanka Kio in Gus, priročnik pa Začudenje nad svetom;
b. program je razmišljanje o jeziku, čitanka je Pixie, priročnik Iskanje pomena;

II. VIŠJA STOPNJA ZA OTROKE OD 12-14 LETA se deli na štiri kurze:
a. program obsega osnovne miselne spretnosti, čitanka je Odkritje Harrya Stottelmeierja, priročnik Filozofsko raziskovanje; (. razred)/b]
b. program obsega etična razmišljanja, čitanka je [i]Lisa
, priročnik Etično raziskovanje; [b](8. razred)
c. program obsega estetska razmišljanja, čitanka je Suki, priročnik pa Pisanje: kako in zakaj;
d. program obsega socialna vprašanja, čitanka je Mark, priročnik pa Socialno raziskovanje (9.razred)

Razvita sta tudi programa za prvošolce (Elfie) in izobraževalne centre (Harry Prime).

Teoretična podlaga FZO so Lipmanova dela: Filozofija gre v učilnico, Filozofija gre v šolo in Odraščanje s filozofijo.

Teksti iz čitank so osnova, na katerih se pri urah filozofije razvije od učitelja usmerjena diskusija. Pri pouku ne gre za vsebino, ampak bolj za način dela, za samo metodiko pouka. Misli, dogodki, doživljanja glavnih junakov in njegovih prijateljev in čitank vzpodbudijo otroke k samostojnemu razmišljanju, postavljanju vprašanj, komentiranju v smereh, ki jih predvideva priročnik za učitelje. Ker je program zasnovan na predpostavki, da je spretnost diskutiranja temelj miselnim spretnostim, je učitelj tisti, ki v razredu prefinjeno vodi in usmerja dialog med učenci, in tako ustvarja skupnost raziskujočih.

* * *

Tako, zdaj vidite, da filozofija ni več pika na i gimnazijskemu izobraževanju, pač pa se jo v izobraževani proces vpeljuje že zelo zgodaj. Aktualno stanje je, da je FZO prisotna samo na nekaterih osnovnih šolah in še to samo nekaj let, učitelji FZO, pa se dvakrat na leto udeležujejo seminarja FZO v Kranju na OŠ Matija Čopa, da si izmenjajo spoznanja, izkušnje in mnenja. Na zadnjem seminarju (zgornji prispevek je samo skripta s tega seminarja) sem bil tudi sam, da sem preveril stanje na terenu in ali so očitki, da gre samo za nepotrebno obremenjevanje otrok upravičeni. Kot veste so iz ostalih pedagoških krogov zelo močni napadi na FZO.

Kakšno je vaše mnenje o poučevanju filozofije v osnovnih šolah?


*****************
*****************

enfant terrible
20.07.04 20:19:55

Filozofija v osnovni šoli? ---> nujno potrebna!

Ampak šole so pod državo in država ne rabi ljudi, ki razmišljajo z svojo glavo; država rabi lepo pridno čredico, ki bo služila denar in ga sproti tudi porabljala. Fuj.

****************
****************

Xzamiel
31.07.04 22:03:45

Delno se strinjam s Enfatom, filozofija, predstavljena na tak nacin, kokr tu pise, je zelo potrebna, da bodo otroci zaceli razmisljati in da jih bo to mogoce zacelo zanimati: razmisljati, mogoce bodo zaceli tudi brati, kar je zelo dobro. Jaz sem za in mi je zal, da ni bilo to na moji osnovni soli:].

***************
***************

PoKiCa
31.07.04 22:37:41

Sem ZA ... otroke je treba naučit predvsem razmišljat s svojo glavo, ne pa da jih zasipavamo s "piflarijo". Seveda je tudi to pomembno, če ne za druga vsaj za razvijanje spomina in splošno razgledanost. Ampak največji problem je v tem, da dosti osnovnošolcev, dijakov itd. ne ve za kaj se morajo učit definicij, dejstev ... to jim predstavlja samo nujo in ogromno breme in zato je normalno, da jih zelo veliko nima nobene motivacije za učenje šolske snovi (med njimi sem tudi sama). Malo zdravega "kmečkega" razmišljanja jim (nam) ne bi škodilo, ker bi lahko sami reševali probleme oz. razmišljali na svoj način, ne pa da se 99% učimo že rešenih "ugank". V šoli je pač tako (vsaj po mojem mnenju) da posameznikovo razmišljanje pač ni pomembno. Kar povedo profesorji je sveto, vprašanja "zakaj" sploh ni oz. se ne dovoljuje.

Pri filozofiji pa odgovor nikoli ni samo en in nikogaršnje mnenje ni popolnoma pravilno in/ali popolnoma napačno. So le mnoge ugotovitve, do katerih pride vsak sam.

***************
***************

Tejca
01.08.04 13:28:30

vsi samo pravite ali ste za ali proti filozofiji na osnovnih šolah. pa ste pomislili, če bi se sploh kdo potrudil in izbral filozofijo za izbirni predmet (za enkrat je samo kot izbirni predmet devetletke, kolikor je meni znano, pa še to le na redkih šolah). večinoma v osnovni šoli nihče ni pripravljen razmišljat ali odgovarjat v celih stavkih. tako, da bi bil pouk filozofije skoraj nemogoč. tu pa tam bi kdo odgovoril kaj več kot le "da", "ne", "ne vem", "me ne zanima", pa še to samo, če bi bile ocene, da bi dobil kakšno vredo oceno.
torej, pri urah ne bi razmišljal nihče in govoril bi samo učitelj, ker je zelo malo verjetno, da bi sploh kdo sodeloval in poslušal. sicer pa je škoda, ker na naši šoli ni tega. ravnatelj niti pomislil ni na to, da bi dal to kot izbirni predmet. najbrž še predobro ve kakšne učence ima.

****************
****************

PoKiCa
02.08.04 16:17:01

Tejca jst mislim pa ravno nasprotno ... pomoje bi otroci z veseljem izbrali filozofijo, ker to ni ravno standarden predmet, je nekaj čisto novega. Jst vsaj zase vem, da bi v OŠ sigurno pokazala interes za ure filozofije in mi je žal da tega ni bilo. Tko da pomoje bi osnovnošolce pritegnilo, če bi jih znal kdo pripravit so tega, jim malo razložit vse skupaj, nardit eno zanimivo predstavitev ali kej podobnega ...

Verjetno bi se tud potrudili "odgovarjat v celih stavkih" kot si ti rekla ... konec koncev vsi otroci oz. ljudje na splošno težijo k samopotrditvi in bi jim ugajalo, če bi za spremembo kdo resno jemal tudi njihovo mnenje oz. poskušal razumet njihov point of view.

Ne verjamem, da bi govoril le profesor, sej to ne bi bila neka huda filozofija ampak bi bila prilagojena otrokom, vsebovala bi njim interesantne teme, da bi bili sposobni razumet in sodelovat. To bi lahko primerjala z etiko in družbo, ki smo je imeli v OŠ vsi brez izjeme zelo radi, čeprav ni šlo za ocene (ocenjevalo se je le z mu/u/zu če se prav spomnim). Stvar je bila v tem, da smo lahko razglabljali, izražali svoje mnenje, včasih smo pripravili debato ... uglavnem, stvar nam je predstavljala nekakšno sprostilno uro brez stresa, kjer smo se res lahko pogovarjali, izmenjavali mnenja. Ni bilo kot druge ure ... sedenje za klopjo in buljenje v tablo, dokler nisi takorekoč padel v nezavest.

**************
**************

enfant terrible
03.08.04 16:17:03

Problem je tudi v kadru. Večina zdajšnjih uveljavljenih (osnovnošolskih) učiteljev si je izbrala ta poklic samo zato, ker so lahko prišli na pedagoško fakulteto brez problema - tj. niso mogli nikamor drugam.

*************
*************

Calvin
03.08.04 20:37:44

Kader je res problem. Večina, ki to uči, je vse kaj drugega kot filozofi. Sicer ni potrebno imeti neke podlage filozofiranja, samo, ker ni poučevanje ni usmerjeno v vsebino z vso blazno terminologijo, pač pa v metodo - pogovarjanje.
V Kranju so dvodnevni seminarji dvakrat na leto, kjer tisti, ki že imajo izkušnje, predstavijo svoja spoznanja in programe. Začelo pa se je seveda z nule. In preden se vzpostavi dovolj dober dialog v razredu, gotovo traja nekaj časa in ogromno truda. Namreč uvid, da nekaj samoumevnega sploh ni tako samoumevno, je za otroka kar naporen, če si navajen mislit na ravni odraslega, pa poskusiš potem stopit v dialog z njim kot enakopraven udeleženec. Je pa filozofija v OŠ obsojena na propad, če bi učencem dal vedet, da je v resnici tako in da se motijo, ipd...

Ja, bi bilo nekaj takega kot etika in družba, samo jaz tukaj nisem poklican, da bi izrekal te vrste sodbe. Upam, da mi bo uspelo kakšnega gor dobiti, ki res to poučuje.
BTW - je za ocene, kar pa je seveda največji problem, da iz vseh sodelovanj skozi semester, potegneš ven neko oceno.

Res pa je to nekaj čist novega, tako novo, da se ne more primerjat z ostalimi učnimi urami. Zato pa je tud veliko nezaupanja in celo medijske gonje po časopisih, da zdaj mislijo filozofi že otrokom solit pamet. Po drugiii strani pa je ta beseda 'filozofija' tako privlačna.

****************
****************

Vidika
21.08.04 17:37:37

Hja, kjer je volja, je tudi FZO. Otroci jo imajo radi:
- ker jim učitelji ne solijo pameti, ampak so samo olajševalci diskusije.
- ker lahko povedo, kaj mislijo
- ker ni testov
- ker jim je fino misliti
Več o tem se najde v starih številkah FNM, filozofske revije za dijake, učitelje in študente. Tudi zapise diskusij.
FZO se je poskusno izvajala v nekaj vrtcih, v 3. in 4. razredu OŠ, izbrati pa jo je mogoče v zadnji triadi devetletke. Izšla sta tudi dva delovna zvezka, tretji pa bo kmalu.

***************
***************

Lumpi-minus
19.09.04 9:38:48

Sem slišal, da imajo fzo že na precej osnovnih šolah. Ali to drži? Ali kdo kaj ve o tem?

***************
***************

Calvin
29.10.04 7:21:25

filozofija za otroke na OŠ Gradec v Litiji:

http://www.anita-mirjanic.com/filozofija.htm


Tudi edina stran, ki sem jo našel, zato vse čestitke.

**************
**************

Vidika
31.10.04 11:24:18

Na osnovni šoli Smlednik se je od 60 učencev prijavilo k filozofiji za otroke 48. Čestitke!!

*************
*************

Calvin
01.11.04 11:02:34

enfant terrible napisal/-a: Problem je tudi v kadru. Večina zdajšnjih uveljavljenih (osnovnošolskih) učiteljev si je izbrala ta poklic samo zato, ker so lahko prišli na pedagoško fakulteto brez problema - tj. niso mogli nikamor drugam.

V okviru SKUPNIH PREDMETOV lahko filozofi s pedagoško izobrazbo poučujemo samo DRŽAVLJANSKO VZGOJO IN ETIKO ( + kdor je končal dvopredmetni univerzitetni študijski program iz filozofije, geografije, politologije, sociologije, teologije ali zgodovine)

Katere IZBIRNE PREDMETE lahko poučujemo filozofi s pedagoško izobrazbo na OŠ?

1. FILOZOFIJA ZA OTROKE (kritično mišljenje, etična raziskovanja, jaz in drugi) – učitelj predmetov v okviru FZO je lahko, kdor je končal enopredmetni ali dvopredmetni univerzitetni študijski program filozofije, poleg tega pa še konkurenca tisti, ki so končali dvopredmetni študijski program iz geografije, pedagogike, politologije, sociologije, slovenščine, socilogije kulture ali zgodovine.

2. VERSTVA IN ETIKA (I.,II.,III.) - kdor je končal dvopredmetni univerzitetni študijski program filozofije, pedagogike, socilogije, teologije ali zgodovine in opravil ustrezen študijski program za izpopolnjevanje iz verstev in etike

3. RETORIKA
Učitelj retorike je lahko,
- kdor izpolnjuje pogoje za učenje slovenščine v tretjem obdobju devetletne OŠ kdor je končal enopredmetni ali dvopredmetni univerzitetni študijski program filozofi jOŠ
- kdor je končal enopredmetni ali dvopredmetni univerzitetni študijski program iz dramaturgije, filozofije, komunikologije, novinarstva, primerjalne književnosti, in literarne teorije ali kateregakoli tujega jezika.

4. LOGIKA
- kdor je končal enopredmetni ali dvopredmetni univerzitetni študijski program iz filozofije ali matematike
Konkurenca so še vsi, ki izpolnjujejo pogoje za učitelja v tretjem obdobju devetletne OŠ

5. Plus tega lahko, kdor izpolnjuje pogoje za učitelja državljanske vzgoje in etike (torej s filozofsko izobrazbo) poučujemo predmeta OKOLJSKA VZGOJA (I.,II.,III.)

Vse sem pretipkal iz ŠOLSKA ZAKONODAJA V 9-LETNI OSNOVNI ŠOLI, z namenom, da bi pokazal, kaj lahko s svojo izobrazbo počnemo tudi v OŠ.

Vidika wrote:
Na osnovni šoli Smlednik se je od 60 učencev prijavilo k filozofiji za otroke 48. Čestitke!!

Fiju, tole je pa že kar masovno. In kje je ta OŠ Smlednik?

Samo vseeno se za poučevanje FZO navadno odločijo tisti, ki nimajo filozofske izobrazbe, da bi zbrali več ur, kar lahko pomeni hendikep. Filozofi ne bi smeli odstopati od tega, da tudi nefilozofi, ki poučujejo filo, četudi samo za otroke, ne poznajo klasikov filozofije in da Nietzsche nima nobene pomenske povezave z 'ničevostjo', Leibniz pa z Leibniz keksi.
Sicer pa so najtežji začetki. Ko ta mali pogruntajo, da je fajn in drugače od ostalih predmetov, potem se ni treba bati za reklamo. Največji problem je prepričati ravnatelja…

******************

DELOVNA ZVEZKA ZA FZO:

Matthew Lipman
Harijeva odkritja
Delovni zvezek za izbirni predmet Kritično mišljenje za 7. razred osnovne šole
Povezava: http://www.zalozbakrtina.si/zbirke/izven/06.htm

Matthew Lipman
Liza in etična raziskovanja
Delovni zvezek za izbirni predmet Etična raziskovanja za 8. razred osnovne šole
Povezava: http://www.zalozbakrtina.si/zbirke/izven/07.htm

*******************

anita
Prispevkov: 4
Pridružen: 03.06.05 17:17:45

OdgovorNapisal/-a anita » 03.06.05 17:20:59

hm, sem prav vesela, da se je moja stran znašla tu;
ja, kot je bilo rečeno, pri nas na naši šoli poteka FZO; naslednje leto bomo imeli FZO I., FZO II. in FZO III;8)
Zanimanja je veliko.............

anita

Uporabniški avatar
Hinko_Gnito
filozofska šalca
Prispevkov: 1676
Pridružen: 07.06.04 9:12:45
Kraj: terra incognita
Kontakt:

OdgovorNapisal/-a Hinko_Gnito » 05.06.05 14:48:49

Pozdravljena med nami, Anita.

Nekaj časa me je imelo, da bi tud sam začel učit tole. Potem me je minilo, ker pa pregovor pravi, da hudič v sili muhe žre, me spet zanima: kakšni so bili začetki? Oziroma: zanimajo me vse tiste formalnosti, preden je ravnatelj dal zeleno luč in si lahko začela.
Ker če bi jst začel, bi moral na Koroškem zaorati ledino (razen, če jo je že kdo, kar pa je malo verjetno). Sicer bi bilo malo težav z načinom dela, da bi se vživel v način mišljenja teh malih glav in se otresel raznih akademskih prebliskov. Nimam pa nobenih prebliskov, kako bi se vživel v glave koroških ravnateljev.

anita
Prispevkov: 4
Pridružen: 03.06.05 17:17:45

OdgovorNapisal/-a anita » 05.06.05 19:39:24

Živjo Calvin.


Najprej me zanima nekaj...........zakaj mora ravnatelj dati dovoljenje??? Na naši šoli je tako, da ponudimo toliko predmetov, kolikor je kadra. Tako sama poleg zgodovine (ker sem poleg filozofije študirala še zgo) učim še verstva, retoriko in FZO.
Sam verjetno veš, da je odvisno kdo predstavi in kdo uči predmet, sicer se učenci ne odločajo radi; Res je, da se moraš zelo prilagoditi, saj so eni učenci stari le 12 let in abstraktnost jim je tuja; Jaz preveč ne "filozofiram" pri pouku - večinoma uporabljam debatne tehnike, pro et contra, uganke ipd. Učenci radi izražajo svoja mnenja, jaz sem le koordinator, pouk pa vodijo oni.............še to: lani smo šli na Gimnazijo Bežigrad, kjer so se moji filozofi soočili z gimnazijci - bilo je super..........no , na take in drugačne načine popestrim pouk.........

anita[/u]

kvesto
Prispevkov: 3
Pridružen: 28.07.05 17:20:17

OdgovorNapisal/-a kvesto » 28.07.05 20:31:55

Nimam kaj dodat:

"Filozofija v osnovni šoli? ---> nujno potrebna!

Ampak šole so pod državo in država ne rabi ljudi, ki razmišljajo z svojo glavo; država rabi lepo pridno čredico, ki bo služila denar in ga sproti tudi porabljala. Fuj. "

Na ulice!

Uporabniški avatar
Hinko_Gnito
filozofska šalca
Prispevkov: 1676
Pridružen: 07.06.04 9:12:45
Kraj: terra incognita
Kontakt:

OdgovorNapisal/-a Hinko_Gnito » 28.07.05 21:16:26

Izšel je novi filozofski priročnik na ravni zadnjih razredov OŠ:
Stephen Law, Modrijanovi zapiski, prvi koraki v filozofijo, Založba MIŠ, Dob pri Domžalah 2005

Bom preveril...


In Stanford:
http://plato.stanford.edu/entries/children/
Zadnjič spremenil Hinko_Gnito, dne 19.07.06 17:49:14, skupaj popravljeno 1 krat.

Xzamiel
Prispevkov: 1
Pridružen: 31.07.04 23:38:07
Kraj: Ljubljana
Kontakt:

OdgovorNapisal/-a Xzamiel » 16.11.05 0:18:35

Anita:

Mi lahko na kratko opišeš kako pogovor med tabo in učenci in med njimi samimi poteka? Se dobi celotne odgovore in dejanske argumente ali ?

Ve se, da je zanimanost učencov za neki predmet odvisna od učitelja. Ve se pa tudi, da se najde veliko ljudi, ki so učitelji in ravno to ne bi smeli biti.

X
When in disbelief, remove all assumptions.

Uporabniški avatar
Hinko_Gnito
filozofska šalca
Prispevkov: 1676
Pridružen: 07.06.04 9:12:45
Kraj: terra incognita
Kontakt:

OdgovorNapisal/-a Hinko_Gnito » 18.08.07 17:32:28



Vrni se na

Kdo je na strani

Po forumu brska: 0 registriranih uporabnikov in 0 gostov